تبلیغات و هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات

هوش مصنوعی در بازاریابی به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا در مدیریت بازاریابی خود از ابزارها و تکنیک‌های پیشرفته استفاده کنند. با توانایی تحلیل داده‌های حجیم و پیچیده، هوش مصنوعی به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا الگوها و روندهای بازار را به دقت بیشتری شناسایی کنند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی در بهبود استراتژی‌های بازاریابی، پیش‌بینی رفتار مشتریان، و ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی شده نقش اساسی ایفا می‌کنند.

امروزه با وجود داده‌های فراوانی که روزانه جمع‌آوری می‌شود، یکی از چالش‌های اصلی تبلیغ‌کنندگان تحلیل صحیح و بهینه این اطلاعات است. در گذشته، روش‌های سنتی تبلیغاتی بیشتر بر اساس حدس و گمان طراحی می‌شدند. اما هوش مصنوعی با تحلیل حجم وسیع داده‌ها، توانایی پیش‌بینی دقیق‌تر رفتار مشتریان را فراهم می‌کند. این فناوری قادر است با شناسایی الگوهای پنهان در داده‌ها، تبلیغاتی را طراحی کند که بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد.

اولین و مهم‌ترین کاری که هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها می‌کند آنالیز دقیق و یکپارچه‌سازی منابع بزرگ داده است که موجب می‌شود مشتری را بهتر درک کنیم.

فرض کنید نیرویی دارید که نه‌تنها شناختی مثال‌زدنی از محصول دارد، بلکه تمام سؤالاتی را که ممکن است مشتری بپرسد و پاسخ آن‌ها را می‌داند. حالا اگر از این نیرو، هزاران نسخه داشته باشید، کسب‌وکارتان چه تغییری می‌کند؟

در نتیجهٔ درک بهتر مشتری، می‌توانید پیام‌هایی شخصی‌سازی‌شده برای هر مشتری داشته باشید.

مثلاً زمانی به مشتری برای خرید محصولی پیامک بزنید که احتمالاً دوباره به آن نیاز پیدا کرده است و شما با تحلیل الگوی خرید او و پیش‌بینی رفتار آینده با کمک هوش مصنوعی توانسته‌اید زمان درست تبلیغ را حدس بزنید.

هوش مصنوعی همین طور با مطالعه و آنالیز محتوای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ترندهای پیش‌رو را پیش‌بینی کند؛ یعنی قبل از اینکه نیازی در بازار ایجاد شود، شما پاسخ خود را آماده کنید!

در نهایت همهٔ این‌ها به بهبود تجربهٔ مشتری کمک می‌کند که برای شما بازگشت سرمایهٔ بیشتر و ارتباطی قوی‌تر با مشتریان را همراه دارد.

سؤال این است که چطور این کار را انجام می‌دهد؟

یادگیری ماشین

فناوری یادگیری ماشین از روش‌های آماری برای آنالیز داده‌ها با دقت بسیار بالا استفاده می‌کند. در بازاریابی این داده‌ها دربارهٔ عوامل مارکتینگی مثل تجربهٔ مشتری و احساسات مخاطب هستند.

پس از اینکه الگوریتم‌ها آموزش دیدند، آماده‌اند تا به‌صورت اتوماتیک وظایفی مثل متن‌کاوی، استخراج موضوع، طبقه‌بندی و خوشه‌بندی معنایی را در چند لحظه انجام دهد.
هرقدر الگوریتم‌ها داده‌های بیشتری پردازش کنند، باهوش‌تر می‌شوند.

پردازش زبان طبیعی (NLP)

این فناوری قادر است با روش‌های آماری و واژگانی، محتوا را به‌صورت معنایی و متنی درک کند. همین فناوری است که در سوشال لیسنینگ همه‌جا نام برند و عبارت‌های مرتبط با آن را پیدا و درک می‌کند.

برای تولید محتوا فناوری دیگری به‌نام تولید زبان طبیعی (NLG) لازم است. این فناوری است که می‌تواند به پیام‌های مشتریان به‌صورت خودکار پاسخ دهد یا محتوای متنی تولید کند.

جست‌وجوی معنایی

پردازش زبان طبیعی با تکیه‌ بر این فناوری است که می‌تواند متن‌ها را درک کند. جست‌وجوی معنایی کمک می‌کند منظور یک عبارت، جمله یا جملات، بدون نیاز به کلمات کلیدی درک شود.

الگوریتم‌های جست‌وجوی معنایی کلمات کلیدی مرتبط را استخراج و در خوشه‌های معنایی دسته‌بندی می‌کند. با این کار احتمال تکرار در متن‌کاوی از بین می‌رود؛ مخصوصاً وقتی که به تحلیل احساسات برای اندازه‌گیری دقیق تجربهٔ مشتری یا عملکرد برند نیاز داریم.

شناسایی موجودیت نامدار (NER) و شبکه‌های عصبی

فناوری NER به هوش مصنوعی کمک می‌کند موجودیت‌های نامدار را در منابع دادهٔ بزرگ شناسایی کند؛ یعنی چه؟

اشخاص، مکان‌ها، مدیرعامل‌ها، سلبریتی‌ها، واحدهای پول، کسب‌وکارها و… موجودیت‌های نامدار هستند. فناوری NER این موجودیت‌ها را حتی اگر با املای درستی نوشته نشده باشند، پیدا می‌کند.

الگوریتم‌های شبکه‌های عصبی هم ساخته شدند تا نحوهٔ عملکرد مغز انسان را تقلید کنند؛ اینکه مغز ما چطور اطلاعات را مدیریت می‌کند، نقطه‌های پیوستگی داده‌ها را به خاطر می‌سپارد و به پایگاه دادهٔ دانش ما اضافه می‌کند.

همین فناوری است که به یادگیری ماشین کمک می‌کند با گذشت زمان از طریق یادگیری عمیق، نتایج دقیق‌تری ارائه دهد.

تحلیل احساسات

این فناوری فرایندی است که احساسات مشتری را با توجه به داده‌هایی که از منابع مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری کرده، اندازه‌گیری می‌کند.

پس از آن به عبارت‌های مختلف امتیازی بین ۱- تا ۱+ می‌دهد. عبارت‌های خنثی امتیاز صفر می‌گیرند. این فناوری به مدیریت شهرت برند کمک زیادی می‌کند.

چند نمونه از ابزارهای هوش مصنوعی موثر در بازاریابی و تبلیغات عبارتند از:

1. Chatbots

2. Optimizely

3. Albert

4. Adext

5.Google Analytics

فرقی نمی‌کند که یک استارتاپ کوچک باشید یا یک برند بزرگ؛ این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا در دنیای رقابتی امروز بدرخشید.

تیم چند رسانه‌ای مدیافای با بهره‌گیری از تیم مجرب و ابزار مناسب، آماده ارائه بهترین خدمات در این حوزه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *