تبلیغات و هوش مصنوعی

تبلیغات: تعریف، اهداف و طراحی استراتژی

همه ما تا حدودی می‌دانیم که تبلیغات چیست و به چه شکل‌هایی انجام می‌شود، اما گاهی اوقات نمی‌توانیم تعریف دقیقی برای آن ارائه دهیم و استراتژی کارآمدی برای آن طراحی کنیم. تبلیغات از زمان شروع کار رسانه‌های چاپی تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند، اما در میزان نیاز افراد و کسب و کارها به تبلیغات و تکنیک‌ها و نکته‌های طراحی تبلیغات مؤثر تغییر چندان زیادی به وجود نیامده است.

تبلیغ در لغت به معنی آگاه‌کردن از کسی یا چیزی، رساندن خبر، ترویج کردن و اشاعه دادن است؛ با توجه به همین معانی و مفهوم‌ها می‌توان به راحتی متوجه شد که تبلیغات چیست و چه کاربردی دارد. هر محصول یا خدماتی که وجود داشته باشد برای شناخته شدن در بازار و معرفی به مخاطبان هدف خود نیاز دارد که از تبلیغات استفاده کند.

تبلیغات فرآیندی است که با استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف، برای اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات، محصولات یا اهداف مشخص دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نهایت به جلب توجه مخاطب و فروش یا حمایت ختم می‌شود. تبلیغات عموماً برای فروش کالا و خدمات یا برندسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گستره‌ی کاربردی تبلیغات بسیار وسیع است.

معادل کلمه تبلیغات در زبان انگلیسی Advertising است که گاهی به صورت مخفف از Ads نیز در موضوعات مرتبط با تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود.

اهداف تبلیغات

تبلیغات به طور معمول یکی از این اهدف را در بر دارد:

معرفی محصول یا خدمات

 ساخت تبلیغات برای معرفی یک محصول یا خدمات، اولین قدم در چرخۀ بازاریابی و فروش است. تبلیغات روی یک محصول یا یک خدمت، باعث می‌شود که عموم مردم با محصول و خدمات بیشتر آشنا شوند و به نوعی نام برند بیشتر سر زبان‌ها بیافتد.

ایجاد تقاضا

تبلیغات باعث می‌شود در بین مخاطبان، حس نیاز برای به دست آوردن و داشتن یک محصول یا خدمات را بوجود آورد. کسب‌وکارهای موفق از استراتژی‌های تبلیغاتی مختلفی استفاده می‌کنند تا محصول و خدمات را با بالاترین تقاضا روانه بازار کنند.

برندسازی

تبلیغات توأم با استراتژی می‌تواند به برندسازی درست و موفق یک کسب و کار کمک کند و به نوعی تبلیغات، نقش تعیین‌کننده‌ای در این موضوع دارد.

ایجاد رقابت

تبلیغات موثر و اصولی می‌تواند باعث برتری یک برند نسبت به دیگر رقبایش شود و آن را در ذهن مخاطب بهتر تجسم کند تا ماندگار شود.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست ؟

بسیاری از اوقات، تبلیغات و بازاریابی به عنوان کلماتی هم‌معنی شناخته می‌شوند، اما این تصور صحیح نیست. بازاریابی (Marketing) فرآیندی شامل پژوهش و تحقیق، توسعه و اجرای استراتژی‌های مختلف برای ساخت کمپین‌هایی با هدف افزایش آگاهی از برند و درآمد کسب و کارهاست. اما استراتژی تبلیغات (Advertising) در واقع بخشی از یک کمپین بازاریابی محسوب می‌شود. به بیان دیگر، بازاریابی شامل برنامه‌ای جامع و بزرگ برای شناساندن برند به مخاطبان و تشویق آن‌ها به خرید از کسب و کار است و تبلیغات، عمل برقراری ارتباط و انتقال پیام به کاربران برای رسیدن به اهداف بازاریابی است.

بازاریابی کلمه‌ای کلی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است و تبلیغات، زیرمجموعه بازاریابی به شمار می‌رود. بازاریابی می‌تواند از طریق کانال‌های مختلفی مانند بازاریای شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، روابط عمومی، سئو و تبلیغات پولی انجام شود. استراتژی بازاریابی کلی شرکت‌ها به طور معمول شامل یک برنامه برای تبلیغات است و این برنامه تبلیغاتی، بر فرآیند ساخت و انتشار پیام‌های ترغیب‌کننده به منظور تشویق کاربران به انجام یک عمل خاص تمرکز می‌کند.

طراحی استراتژی تبلیغات و ارزیابی و مدیریت آن

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات می‌تواند میزان فروش کسب و کارها را افزایش دهد و مشتریان را از ساخت محصولات و ارائه خدمات جدید، بهبود محصولات و خدمات قدیمی و پیشنهادهای ویژه‌ آگاه کند. علاوه بر این، کسب و کارها با بهره‌گیری از تبلیغات می‌توانند برند متمایزی برای کسب و کار خود بسازند. طی کردن مراحل زیر در طراحی استراتژی کارآمد برای کمپین‌های تبلیغاتی به کسب و کارها کمک می‌کند.

  • برنامه‌ریزی برای تبلیغات
  • مشخص کردن اهداف
  • بودجه‌بندی
  • تحقیق درباره رقیبان و مشتریان
  • تحقیق درباره آمارها
  • انتخاب استراتژی
  • کمک گرفتن از متخصصان
  • توسعه برنامه عملی
برنامه‌ریزی برای تبلیغات

اولین گام برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مؤثر، برنامه‌ریزی برای تبلیغات است. زمانی که برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • چشم‌اندازها و اهداف کمپین تبلیغاتی
  • میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای راه اندازی کمپین صرف کنید
  • مخاطبانی که قصد هدف‌گذاری آن‌ها را دارید
  • نوع و استراتژی مدنظر برای تبلیغات
  • زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و تقویم و برنامه محتوایی تبلیغات
  • طریقه ارزیابی نتیجه‌های کمپین و تعریف موفقیت

این عناصر، بخشی کلیدی و مهم در برنامه‌ریزی بازاریابی و تبلیغات به شمار می‌روند. همچنین به یاد داشته باشید که باید برنامه بازاریابی و تبلیغات خود را به شکل مستمر ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که بهترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده‌اید.

مشخص کردن اهداف

مشخص کردن اهداف برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی درست مانند تمام بخش‌های دیگر کسب و کار، مهم است. برای مشخص کردن دقیق اهداف خود از کمپین‌های بازاریابی بهتر است این سؤال را از خودتان بپرسید: می‌خواهید در سال آینده یا در زمانی مشخص به چه اهداف قابل اندازه‌گیری و ملموسی برسید؟

هدف‌گذاری تبلیغات، تصمیم‌گیری برای مکان و زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را ساده تر می‌کند. برای مثال ممکن است بخواهید با بهره‌گیری از تبلیغات، میزان فروش یک محصول را افزایش دهید، مشتریان خود را از ساخت یک محصول یا ارائه خدمات جدید آگاه کنید یا مشتریان کسب و کارهای رقیب را به خرید از کسب و کار خودتان جذب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *