×

نیاز به مشاوره دارید ؟

شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

    ویدیو دیجیتال 2

    1402-07-11

    رابط­‌های انتقال ویدیویی دیجیتال

    پس از تولید سیگنال ویدیویی دیجیتال باید آن را به گونه­‌ای بین تجهیزات مختلف منتقل و ارسال کرد.

    رابط موازی

    انتقال سیگنال توسط 8 یا 10 زوج سیم برای داده‌­های مولفه­‌های Y, Cb , Cr و داده‌­های کمکی و یک زوج سیم برای پالس ساعت همزمانی با فرکانس 27 مگاهرتز صورت می‌­گیرد. سیگنال­‌ها بر روی رابط موازی توسط زوج سیم­‌های بالانس منتقل می­‌شوند. حداکثر طول کابل 50 متر و در صورت متعادل سازی تا 200 متر می‌­تواند باشد. برای انجام اتصالات از کانکتور 25 پین D شکل استفاده می‌شود. داده‌­ها به صورت پالس‌­های NRZ کد می‌شود و دامنه آن­‌ها حداکثر 2 ولت و امپدانس ورودی و خروجی نیز 110 اهم می‌­باشد.

    رابط سریال دیجیتال

    رابط سریال که با نام Serial Digital Interface و به اختصار SDI شناخته می‌­شود و عمدتا سیگنال دیجیتال با این نام عنوان می‌­شود، کاربرد بیشتری دارد. بر روی این رابط داده‌­ها به صورت سریال و 10 بیتی ارسال می­‌شوند. ترتیب ارسال نیز به این صورت است که بیت با کمترین اهمیت ارسال می‌­شود. سیگنال SDI هم بر روی کابل هم محور (کواکسیال) و هم فیبر نوری انتقال می­‌یابد.

    فشرده سازی

    سیگنال ویدیوی دیجیتال سریال ( SD SDI ) دارای نرخ بیت 270 مگابیت بر ثانیه است. اگر برای انتقال داده‌­ها از مدولاسیون QPSK استفاده کنیم و در این مدولاسیون هر سیمبول برای انتقال 2 بیت به کار می‌­رود به پهنای باندی به انداز­ه­ی 135 مگاهرتز برای انتقال یک کانال تلویزیونی نیاز داریم. این در صورتی است که پهنای باند مورد نیاز برای انتقال یک کانال تلویزیونی آنالوگ حدود 7 مگاهرتز بوده است. بنابراین استفاده از دیجیتال بیهوده می‌­شود.

    بنابراین باید قبل از ارسال داده‌­ها به صورت دیجیتال با استفاده از روش‌­های فشرده­‌سازی نرخ بیت داده‌­های قابل ارسال را کاهش داد.

    استانداردهای فشرده­‌سازی سیگنال دیجیتال

    JPEG : که هدف از تدوین این استاندارد فشرده­‌سازی فایل‌­های گرافیکی و عکس‌­ها برای ذخیره‌­سازی و انتقال بوده است.

    MPEG 1 : اولین نسخه MPEG است که به عنوان استاندارد رمزنگاری رایج شد. اما از آنجا که این استاندارد تصاویر با مرور یک خط در میان را نمی­‌توانست پوشش دهد، برای پخش تلویزیونی مناسب نبود.

    MPEG 2 : این استاندارد پایه‌­ای برای توسعه استاندارد پخش تلویزیونی دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت. در سه بخش مشخصات سیستم ، رمزنگاری تصویر و رمزنگاری صدا تدوین شده است.

    MPEG 4 : نسخه سوم MPEG که به صورت فشرده‌­سازی با نرخ کم 64 کیلوبیت بر ثانیه است. این استاندارد نسبت به مدل JPEG تا 80 درصد و در برابر MPEG 2 توانست تا 50 درصد نرخ بیت را کاهش دهد.

    البته این استاندارد امروزه با افزایش کیفیت ویدیو کم کم رو به افول می‌باشد و HEVC یا H.265 جای این فرمت را گرفته‌اند.

    نظرات کاربران

    برای ارتباط با مدیافای پیام خود را همین الان برای ما ارسال کنید