برای مرور تاریخچه استریم بایستی از استریم موسیقی شروع کنیم و با عبور از استریم ویدیو به استریم بازی که محبوبترین آن است برسیم:
درسال 1881، teatrophone یک سیستم توزیع محتوا به صورت تلفنی بود که در واقع به مشترکین اجازه میداد تا از طریق تلفن به کنسرت و اجرای اپرا گوش دهند. در قرن بیستم رادیو و تلویزیون بین مردم فراگیر شدند و مفهوم استریمینگ در آن زمان اغلب به عنوان برودکست شناخته میشد.
در اواخر دهه 1990 دسترسی کاربران به شبکه و اصطلاحا اینترنت بیشتر شد. در اوایل سال 2000، شروع انقلابی در جهت افزایش سرعت اینترنت بود که موجب تسهیل پخش محتوای صوتی و تصویری برای کاربران کامپیوتر شد.
شروع مدرن این تکنولوژی با استریم ویدیو در اپلیکیشن هایی همچون windows media player , DivX شروع شد. در سال 2005 با راه اندازی یوتیوب تحولی در صنعت استریمینگ ایجاد گردید و کاربران بدون نیاز به نرم افزار جانبی و فقط از طریق مرورگر سیستم خود قادر بودند به مشاهده ویدیو بپردازند. یوتیوب اکنون یکی از مشهورترین پلتفرمهای میزبان ارایه محتوا میباشد.مهم ترین نکته در همهگیری یوتیوب استفاده کاربری آسان آن میباشد که حتی به کاربران مبتدی نیز اجازه میدهد به راحتی ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارند و از ویدیوهای دیگران استفاده کنند.
Netflix یکی دیگر از غولهای پخش ویدیو میباشد که شهرت خود را با فروش و اجاره کاستهای ویدیدیی آغاز نمود و در سال 2007 پلتفرم خود را در این زمینه راهاندازی نمود.
اولین نمونههای پلتفرم پخش موسیقی مدرن عبارتند از soundcloud ،bandcamp و … که در حال حاضر spotify و tidal در حال حکمرانی بر قلمرو پخش موسیقی زنده میباشند. افزایش دسترسی کاربران به اینترنت تاثیر گذارترین عامل برای همهگیری استریم بود که البته نسبت به استانداردهای لازم کنونی بسیار عقب بود.
سال های 2011 تا 2014
در حال حاضر تصور دنیایی بدون پلتفرمی مانند twitch بسیار دشوار است. بنیان گذاران آن خدمات خود را در زمینه استریم با رویکردی کاملا متفاوت که استریم بازیهای رایانهای هست ارایه دادند. که ایده آنها از استقبال مردم از به اشتراک گذاری تجربیات بازی کردن خود در یوتیوب نشأت میگیرد. توییچ در ژوئن 2011 راهاندازی شد و طولی نکشید که طوفانی را در زمینه پخش زنده بپا کرد و تعداد کاربران آن به سرعت افزایش یافت.
استریم نه تنها راهی برای استراحت و سرگرمی بود بلکه برای بسیاری از مردم به یک منبع درآمد جانبی و اصلی تبدیل شد. همچنین به مردم اجازه میدهد از طریق تبلیغاتی که در جریان پخش نشان داده میشود، درآمد کسب کنند.
در سال های 2015 الی 2020 پلتفرمهای دیگری نیز ظاهر شدند اما همچنان twitch بدون رقیب به نظر میرسید.
یوتیوب در سال 2015 با راه اندازی youtube gaming پاسخ خود را به توییچ داد و بعد از سه سال با یوتیوب ادغام شد. Mixer، یک پلتفرم استریم بازی ویدیویی است که در سال 2016 توسط مایکروسافت خریداری شد. پس از آن مایکروسافت در حال آماده شدن برای یک رقابت جدی با Twitch بود که در همین راستا، قراردادی چند میلیون دلاری با نینجا، یکی از محبوبترین استریمرهای جهان امضا کرد. با این حال، تنها چهار سال پس از آغاز به کار خود، در سال 2020 تعطیل شد.
Facebook Gaming یک سرویس نسبتاً جوان است که در سال 2018 شروع به کار کرد و در حال حاضر، رقیب جدی برای Twitch نیست، زیرا در اکتبر 2020 تنها 3.4 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت.
Twitch صرفا پلتفرمی برای پخش زنده استریم انواع بازی نیست، بلکه برای پخش محتواهای عمومیتر همچون ورزشی، برنامههای تلویزیونی و حتی برنامههای سیاسی استفاده میشود. این پلتفرم در مارس 2020، بیش از 1.6 میلیون کاربر همزمان داشت و هم اکنون بیش از دو میلیون بیننده همزمان، دارد.
بررسی تاریخ استریم نشان میدهد که کاربران به دسترسی سریعتر و راحتتر به سرگرمی دیجیتال علاقه نشان میدهند که امروزه شاهد رشد بیش از پیش استفاده از پلتفرمها در تمامی زمینههای سرگرمی، خبری، اموزشی، ورزشی و … هستیم.
نظرات کاربران
برای ارتباط با مدیافای پیام خود را همین الان برای ما ارسال کنید